Het belang van orde en overzicht in je kantoor
Je werkplaats is de plek waar je je moet kunnen concentreren, dat is logisch. Voor veel mensen is dat echter niet zo vanzelfsprekend, omdat ze het moeilijk vinden om hun kantoor of werkplaats efficiënt en overzichtelijk in te richten.
Er zijn heel wat verschillende manieren waarop je een chaotische werkplaats die overloopt van de papieren, accessoires en prullaria toch overzichtelijk en productief te maken. Waarom is dat nu zo belangrijk, en wat kan je doen? Hieronder lees je meer!
3 manieren om je kantoor overzichtelijk te maken
Productiviteit is essentieel als je in je werkplaats of kantoor aan de slag bent, maar het is natuurlijk enkel mogelijk om veel werk te verzetten als de inrichting van die werkplek aan bepaalde vereisten voldoet.
Hier lees je waarom een georganiseerde werkplaats zo belangrijk is:
1. Snel het nodige materiaal terugvinden
Hoe productief je bent, hangt van verschillende zaken af. Een daarvan is natuurlijk de snelheid waaraan je kunt werken en de hoeveelheid tijd die je bespaart of verliest. Als je altijd een halfuur moet zoeken naar een balpen, stuk gereedschap of blaadje papier om je werk te kunnen doen, dan verlies je natuurlijk heel wat tijd én energie.
Een georganiseerde werkplaats maakt het zoveel gemakkelijker om efficiënt te werken, doordat je nooit lang naar het nodige materiaal hoeft te zoeken. Dit is vooral het geval als je bijvoorbeeld gebruik maakt van labels op je mappen, opbergdozen en ladekasten. Zo zie je in één oogopslag waar wat zit, en werk je dus veel effectiever!
2. Rust in je hoofd
Daarbij zorgt een werkplaats die een beetje georganiseerd is natuurlijk ook voor meer mentale rust. Hoe meer prullen en spullen er zich in ons gezichtsveld bevinden en ons omringen, hoe groter de kans dat we er onze mentale rust en concentratie door verliezen. Als je écht efficiënter wilt werken, dan is het dus beter om meer orde te creëren in je werkplaats.
Die rust in je hoofd zal zich vertalen in meer concentratie, en dus ook minder stress in je zakelijke leven én thuis. Een positieve cirkel van oorzaak en gevolg, die zichzelf in stand houdt en zo zorgt voor een betere levenskwaliteit en productiviteit!
3. Minder afleidingen tijdens het werken
Ten slotte moet natuurlijk ook gezegd worden dat minder spullen betekent dat je minder snel afgeleid zult worden tijdens het werken. Zelfs als we niet met onze bewuste aandacht op rondslingerende papieren, spullen en materiaal bezig zijn, kunnen deze storende factoren toch een negatieve invloed hebben op onze productiviteit.
Zorg dus dat al je materiaal een vaste plaats heeft, zodat je tijdens de momenten waarop je je écht moet kunnen concentreren niet zomaar afgeleid bent. Hierdoor werk je sneller, efficiënter én rustiger, waardoor je veel meer resultaat bereikt!